شاید یه وقت دیگه ...

وبلاگ شخصی مسعود

شاید یه وقت دیگه ...

وبلاگ شخصی مسعود

علت های نپوشیدن لباس سنتی

من از خانوم باقری زاده درخواست کردم در صورت امکان مطلبی در مورد مد و لباس تهیه کنن و ایشون هم لطف کردن و متن زیر رو در اختیار من گذاشتن.


به نام آفریننده زیبای ها

فهیمه باقری زاده  کارشناس طراحی لباس ودوخت

رشته طراحی ودوخت یکی از زیر شاخه های رشته هنر است ودر این رشته هنر  انواع هنرهارادر این رشته فرامیگیریم های تجسمی ,هنرهای سنتی و...,سوزندوزی , انواع تکنیک های طراحی ,انواع ألمان های طراحی  ,حجم پردازی,نقاشی وطراحی  روی پارچه انواع چاپ( باتیک ...) ,هندسه نقوش ,انواع نقوش اسلیمی وختایی  ,گلیم بافی ,طراحی وبافت پارچه  علوم الیاف نساجی,طراحی وتکمیل پارچه,شیمی رنگ ,نقش رنگ در طراحی لباس و... الگوسازی از انواع روش ها متریک و مولر وتکنیک مولاژ ودوخت انواع لباس روز(کت دامن ,کت های بهاره ,مانتو,انواع شلوار,انواع دامن )لباس شب (لباس مجلسی ,لباس عروس)    لبا س کودک(سیسمونی نوزاد,انواع لباس کودک ونوجوان) لباس مردانه(پیراهن های شومیزیه ,کت وشلوار مردانه) انواع کت وپالتو, پانچ و...

 

روزمه من:

طراح لباس تائتر ,طراحی ونقاشی کتاب تاریخی نوجوانان ,طراحی لباس برای آموزش و پرورش طراحی داخلی وطراحی لباس بهزیستی  ومراکز دیگر,طراحی لباس برای انیسیتو,طراحی لباس برای مهدکودک,طراحی لباس پوشاک بانوان دوچرخه سوار, تدریس  در پژوهشکده تعلیم تربیت وبهزیستی, انواع پروژه و پایان نامه تحقیقات در مورد انسان های بدوی , زرتشتیان,تاریخ هنر ایران جهان  ,منطقه کنار صندل وشهر سوخته بررسی آثار بدست آمده, برسی تاریخ لباس  اروپا و هنراسلام وقبل از اسلام و...

 پوشاک مانند زبان ما نشان دهنده هویت فرهنگی ماست ما باید خیلی حساس باشیم به چیز های که آسیب بزند به هویت فرهنگی  اصولا لازم است که گروه های اجتماعی و قومی قبل از اینکه با کسی تماس داشته باشند نشانه های آشکاری داشته باشند به گذشته که نگاه میکنیم اقوام ما این مشخصه های خودشان را داشتند وافراد را از روی لباسشان نشان دهنده ای این بود که از چه قوم و طایفه ای وفرهنگی هستند ما ظواهر هویتی خود را از دست داده ایم , فرهنگ خاصی که الگو های رفتاری مارا شکل می دهد و اینها در معرض هجوم غرب قرار گرفته اند ما باید در هر صورت بینش ودیدگاه ایرانی که از نیاکان ما به ما رسیده است تقویت کنیم 




مسئله در مورد این که چرا دربعضی  از مناطق دیگر از لباس های محلی استفاده نمی کنند .

کشورعزیزمان ایران از اقوام زیادی برخوردار است که هر کدام دارای  گویش ولهجه ولباس های خاصی هستند.

از ترک ,لر,کرد گرفته تا,بلوچ,گیلکی,مازندرانی,تالش,ترکمن,قشقایی,بختیاری, فارس,بندری,عرب,زرتشتی,ارمنی و...

که هر کدام ازاین اقوام به دسته های مختلفی با لباس های متفاوت تقسیم می شود مثلا لباس کرد کردستان با کرد کرمانشاه وکرد مهاباد وکرد قوچان متفاوت ازهم هستند و این تفاوت در دیگر اقوام ها مشاهده می شود .

هنوز اکثر این اقوام وبیشتر افراد مسن از  لباس های سنتی استفاده میکنند

مخصوصا در جشن ها و مجالس وپای کوبی ها (رقص های سنتی)تنها با لباس های محلی کامل می شود

نگاه مابیشتر به قوم های وافرادی است که کمتر یا اصلا از لباس محلی و سنتی استفاده نمی کنند.

علت های زیادی را می توان نام برد ونپوشیدن هر کدام متفاوت است   ما امروزه اگر بخواهیم مدی را به جوانان ارائه کنیم نمی توانیم یه این لباس های سنتی اکتفا کنیم لباس های سنتی بسیار زیباست ولی مربوط به جغرافیای با آن آب و هوا شهر خودش از اینها استفاده می شده ونمیتواند عمومیت داشته باشد .

 علت های نپوشیدن لباس سنتی:

مناسب نبودن طرح لباس درزندگی روز مره شهری حجم زیاد,جنس لباسها ومتناسب نبودنشان با آب وهوا,صرف وقت زیاد در هنگام پوشیدن نسبت بقیه پوشش ها ,دست و پاگیر بودن آنها,تجملی بودنشون و  قیمت بالای آنها وطرح ورنگ  آنها وموقعیت اجتماعی که در آن قرار دارند ودربعضی ازلباس ها حجاب کامل رعایت نمی شود ومسئله اصلی اینکه ما رو به صنعتی شدن هستیم و مد گرایی غرب گرایی وجنس وطرح های لباس های اروپای ومارکها مشهوردنیاو رقابت های جوانان در خوش تیپی است .

مد در تمام جامعه ها وجود دارد و این مد ها بر اساس آداب ورسوم هر کشوری تایین میشود و ما بهتر است مد های جدید مونو تلفیقی از اقوام مختلف داشته باشیم وقومیت هارا وباسلایق جوانان  تلفیق بدهیم و یک لباس متناسب با فرهنگ ارائه دهیم .  

در جامعه ما تولید کنندگان و طراحان لباس این پتانسیل را دارند که با ارائه  طرح های مناسب که بتواند سلایق جوانان ما را در بر بگیرد و آن هارا به این طرح ها جذب کنیم و فرهنگ خاصه ما  را تقویت کنیم.

با وجود این همه طرح  و رنگ ومارک های مشهور دنیا همه جوانان ما دنبال اصلیت خودهستند وماباطرح های سنتی مدرن وشیک که همه پسند باشد می توانیم  نیمی از خواسته ی جوانان را برآورده سازیم وبا گذاشتن نمایشگاه های صنایع دستی ولباس سنتی در همه شهرها وآشنا ساختن آنان با لباس های سنتی خود آنهارا مشتاق  به پوشیدن لباس  های سنتی کنیم واین مدل لباسها را با قیمت مناسب وارد بازارها کنیم...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد