شاید یه وقت دیگه ...

وبلاگ شخصی مسعود

شاید یه وقت دیگه ...

وبلاگ شخصی مسعود

آشنایی انواع لنز (۲)

لنزهای پرایم:

این نوع لنزها تک فاصله کانونی هستند به این معنی که تنها یک فاصله کانونی مشخص را در اختیار عکاس قرار می‌دهند (مانند لنزهای ۲۴ ، ۵۰ ، ۸۵ و ۲۰۰ میلی‌متری و…). در این لنزها معمولا عدسی‌های کمتری به‌کار رفته که این خود باعث افزایش کیفیت اپتیکی لنز می‌شود. این دسته از لنزها معمولا جزو لنزهای گران‌قیمت هستند. استفاده از عدسی‌های با کیفیت ، عدم وجود عدسی‌های متحرک برای تغییر فاصله کانونی و همچنین تعداد کمتر عدسی‌ها ، همه و همه باعث ایجاد کیفیت اپتیکی بالا ، شفافیت تصویر و معمولا فوکاس دقیق و سریع می‌شوند به‌طوری‌که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای تنها با این دسته از لنزها به عکاسی می‌پردازند.

لنزهای زوم: 

این نوع لنزها یک دامنه از فاصله کانونی را در بر می‌گیرند به این معنی که عکاس می‌تواند هم‌زمان از چندین فاصله کانونی بهره ببرد. در این نوع لنزها با حرکت دسته‌ای از عدسی‌ها فاصله کانونی تغییر می‌کند. در لنزهای زوم معمولا از عدسی‌های بیشتری استفاده می‌شود که این موضوع در کنار تحرک عدسی‌ها می‌تواند باعث افت کیفیت اپتیکی شود.

 

البته شرکت‌های سازنده لنز برای جبران این موضوع تمهیدات خاصی را در نظر گرفته‌اند (مانند استفاده از عدسی‌های ویژه با قابلیت‌های متفاوت که باعث اصلاح اپتیکی تصویر و بالا رفتن کیفیت و وضوح عکس می‌شوند) که در مورد آن صحبت خواهیم کرد .لنزهای زوم نیز خود به سه دسته لنزهای واید زوم ، لنزهای زوم نرمال و لنزهای تله زوم تقسیم می‌شوند .

 

 

لنزهای واید زوم:

 

این لنزها یک دامنه از فواصل کانونی را در محدوده کمتر از ۵۰ میلی‌متر پوشش می‌دهند. از معروف‌ترین نمونه‌ها در این گروه می‌توان به لنز Canon 16-35 f2.8 II و Nikon 14-24 f2.8 اشاره کرد که هر دو از لنزهای بسیار باکیفیت هستند.

لنزهای زوم نرمال (لنز زوم استاندارد):

 

محدوده پوشش این لنزها از فواصل کانونی کمتر از ۵۰ میلی‌متر شروع شده و در فواصل کانونی بالاتر از ۵۰ میلی‌متر به پایان می‌رسد که به همین دلیل (وجود فاصله کانونی نرمال در میان محدوده لنز) به آن لنز زوم نرمال می‌گویند . از پرکاربردترین لنزها در این دسته می‌توان به Canon 24-70 f2.8 و Nikon 24-70 f2.8 و یا Canon 24-105 f4 IS و Nikon 24-120 f4 VR اشاره کرد.

 

لنزهای زوم نرمال جزو پرکاربردترین لنزهای زوم هستند که به‌دلیل دامنه فاصله کانونی مناسبی خود می‌توانند به عنوان تک لنز مورد استفاده قرار گیرند و عکاس بدون دردسرهای تعویض مداوم لنز و تنها با یک لنز به عکاسی بپردازد. این نکته قابل ذکر است که لنزهایی مانند لنز ۲۸-۲۰۰ یا ۲۸-۳۰۰ با این‌که محدوده لنز نرمال را پوشش می‌دهند ولی در این دسته قرار نمی‌گیرند ، فواصل کانونی بلند ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلی‌متری در انتهای رنج زوم این لنزها، آن‌ها را در دسته سوم یعنی لنزهای تله زوم قرار می‌دهد.

لنزهای تله زوم:

 

این لنزها یک دامنه از فواصل کانونی را در محدوده بیشتر از ۵۰ میلی‌متر پوشش می‌دهند . یکی از معروف‌ترین، پرکاربردترین و پرطرفدارترین دامنه زوم به این دسته از لنزها مربوط می‌شود . دامنه ۷۰-۲۰۰ که تمامی شرکت‌های سازنده لنز دو یا چند نسخه مختلف از این لنز را در مجموعه محصولات خود دارند. لنزهای Canon 70-200 f2.8 IS II وNikon 70-200 f2.8 VR II که هردو جزو باکیفیت‌ترین لنزهای زوم هستند در این دسته قرار می‌گیرند. همچنین لنزهای Canon 100-400 f4.5-5.6 IS و Nikon 200-400 f4 VR II با رنج تله بلندتر جزو لنزهای محبوب و البته گران‌‌قیمت این دسته هستند.

 

به‌دلیل استفاده از عدسی‌های متحرک (برای تغییر فاصله کانونی) در لنزهای زوم، این لنزها نسبت به لنزهای پرایم به ضربه حساس‌تر هستند . ضربه‌های نسبتا شدید می‌توانند باعث خروج یکی از عدسی‌ها از محور لنز شوند و این به معنای از دست رفتن دقت و کیفیت لنز خواهد بود. البته لنزهای باکیفیت که البته گران‌قیمت نیز هستند با بدنه‌های فلزی و کیفیت ساخت بالای خود خیال شما را آسوده‌تر می‌کنند، ولی به‌ هر حال اگر می‌خواهید از دقت و کیفیت لنزهای زوم خود لذت ببرید، باید مراقب آن‌ها باشید .

منبع:ایران ویج

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد